úterý 18. března 2014

Recenze: Leviatan

Leviatan (Leviatan, #1)Původní název: Leviathan
Autor: Scott Westerfeld
Žánr: Sci- fi (Steampunk)
Nakladatelství: Knižní klub
Datum vydání: březen 2011
Počet stran: 448

Anotace
První svazek nesmírně napínavé nové série pro mladé dospělé. Odehrává se v alternativní steampunkové minulosti, v níž je svět rozdělen na industriály, kteří ovládají ohromné parní pochodující válečné stroje, a darwinovce, jejichž hybridní “potvůrky” fungují jako vzducholodi, parní vlaky, válečné lodi i ponorky. Příběh se odehrává těsně před první světovou válkou. Alex, utajený levoboček nedávno zavražděného arcivévody Františka Ferdinanda, prchá před strýcem Františkem Josefem, který ho chce zavraždit, do Švýcarska a tam se seznámí s Deryn, skotskou dívkou, která se v převleku za chlapce stane kadetem na válečné vzducholodi Leviatan, ohromném ekosystému složeném z velryb, netopýrů, včel, šestinohých psů čichajících vodík a všelijakých jiných oragnismů, díky níž je neporazitelná.

Pár slov k obálce
Obálka je jedním slovem neuvěřitelná. U mě se suveréně umístila na předních místech ve škatulce "nejkrásnější obálky".

            Leviathan (Leviathan, #1) Leviathan (Leviathan #1) Leviathan (Leviathan, #1) Leviathan (Leviathan, #1)
                           Hardcover vs. Paperback                           Anglické obálky

Trailer ke knize


Můj názor na knihu
 Největší sen Deryn Sharpové je sloužit v britském letectvu. Má to ale jeden háček, Deryn je dívka. Ale pro ni a její skálopevné odhodlání to nepředstavuje nejmenší problém, a tak se z Deryn stává mladý rekrut Dylan. (Ne)šťastnou shodou okolností se dostává na palubu Leviatana, vzducholodi vytvořené z vláken života různých živočichů, a zároveň nejsilnější zbraně bristké letecké flotily. Na druhé straně stojí Alek, dědic rakousko-uherského trůnu, který prchá před lidmi, kteří by ho nejraději viděli mrtvého, na palubě Hromovládce - bitevním stroji industriálů.

  Leviatan je prvním dílem steampunkové trilogie a zároveň i mým druhým steampunkem vůbec. Pro ty z Vás, kdo neví, co to steampunk je, tak je to podžánr sci-fi nebo fantasy, který se zabývá alternativní historií neboli (jak říká sám autor) v sobě mísí budoucnost s minulostí.

  Leviatan se odehrává v roce 1914, kdy Evropa vrávorá směrem ke zničující válce. Zároveň je rozdělena na tři skupiny: darwinovce, industriály a (jak jinak) neutrální. Darwinovci využívají, jak v běžném životě, tak ve válce, uměle vytvořená zvířata. Na tento unikátní objev zasahovat do DNA („vláken života“)  přišel Charles Darwin, proto darwinovci. Mezi takhle uměle vytvořená zvířata patří například: hrochouši, huxleyové, sloňouši a v neposlední řadě i Leviatan. Industriálové naopak těmito uměle vytvořenými tvory opovrhují, považují je za bezbožné. Oni využívají stroje, at'už jsou to malá chodítka nebo velké pozemní fregaty. Válka mezi darwinovci a industriály může začít...

  V dnešní recenzi jsem si nemohla odpustit delší úvod, moc se mi totiž líbí, jaký svět autor vytvořil. Vážení, klaním se Scottu Westerfeldovi, jak skvěle všechno vymyslel a jakou práci si s touhle knihou dal. V Leviatanovi nenajdete jediný nelogický detail, všechno do sebe zapadá doslova jako ozubená kolečka v soukolí. Už když jsem se do téhle knihy dala, věděla jsem, že se mi bude líbit. A proč? Miluju geniálně promyšlená díla, a to tahle kniha bezpochyby je - do detailu promyšlená.

Děj Leviatana mi ale bohužel přišel poněkud slabší. Autor se podle mě soustředil na detaily až příliš, takže mu unikla akčnost. Což o to, děje je v knize dost, ale autor se soustředí tak moc na vykreslení všech detailů, že mu unikne samotná akce. Tím pádem jsem musela číst některé věty třeba třikrát, abych mohla Jsem zvyklá, že čím víc se děj knížky stupňuje, tím kratší jsou věty - dodává to na dynamičnosti. Scott Westerfeld ale věty nezkracuje a soustředí se na přesné vykreslení akce se všemi detaily, což v konečném výsledku akci úplně zabije.

Velkým plus pro mě je na téhle knížce design. Leviatan je totiž ilustrovaný. Děj je doprovázen nádhernými obrázky, jejichž obdivováním jsem strávila hodně času. Kdo by se také divil,  kresby Keitha Thompsona knihu dokonale doplňují a dodávají jí tu příslušnou atmosféru mísení minulosti, budousnosti a sci-fi.
   
Hlavními hrdiny jsou Deryn a Alek, oba jsou velmi zatvrzelí a vydávají se za někoho, kým nejsou. A ač se jedná o mladší hrdiny, oba jsem si je celkem oblíbila. Mou nejoblíbenější postavou se ale přesto stala doktorka Barlowová, významná žena ve světě mužů. Takovéhle hrdinky mě vždycky zaujmou, co naplat, mám ráda silné ženské charaktery.

Leviatan je dokonale promyšlená kniha, která nepostrádá smysl pro detail. Bohužel pro mě postrádala více akce. Trošku lituju, že jsem si ji nepřečetla dřív, protože by se mi určitě líbila víc, kdybych byla menší, přeci jenom je to kniha pro trochu mladší čtenáře. Přesto se mi moc líbila a já si další díly určitě přečtu.

4/5

Zdroje: obálka - goodreads.com
             doprovodné obrázky - google obrázky
             video - youtube.com

Žádné komentáře:

Okomentovat

Děkuju za projevenou podporu nebo kritiku, obou si vážím.