RC Recenze: Erebos

ErebosPůvodní název: Erebos
Autor: Ursula Poznanski
Nakladatelství: Fragment
Datum vydání: říjen 2011
Vydání: 1.
Počet stran: 320

Na jedné londýnské škole si mezi sebou žáci začnou předávat podivné balíčky, jeden se nakonec dostane i ke zvědavému Nickovi. V balíčku je DVD s počítačovou hrou. Hrou napínavou, a hlavně velmi inteligentní. Proč o ní ale nikdo nesmí mluvit a hráči musí dodržovat přísná pravidla? Na druhou stranu jim hra dokáže splnit i ta nejtajnější přání. Pokud poslouchají nebo se znelíbí poslovi se žlutýma očima, čeká je trest. Jak je ale možné, že hra o každém všechno ví a neuděluje hráčům úkoly jen ve hře, ale i v realitě? Co hra vlastně chce? A jak ji může Nick zastavit?

Nakladatelství Fragment vydalo v nedávné době 2.vydání téhle knihy. Osobně tíhnu spíše k původní obálce, protože se mi více hodí k samotnému příběhu a atmosféře knihy.
  EREBOS – Počítačová hra, která tě sleduje Erebos Erebos
  2.české vydání                                 Španělské obálky

Ursula Poznanski se narodila 30. října 1968 ve Vídni. Po dokončení střední školy studovala japanistiku, žurnalistiku, právo a divadelní vědu.

Od roku 2003 vydává knihy. Když se jí někdo zeptá, odkdy píše, obvykle odpoví: „Odjakživa. Sice to není tak docela pravda, ale prostě to zní správně. Popravdě bych řekla, že psát jsem opravdu chtěla vždy, jen jsem neměla chuť vzít do ruky papír." V roce 2000 vyhlásila rakouská televize ORF soutěž pro scenáristy. To Ursulu povzbudilo a začala psát i přesto, že měla doma šestiměsíční dítě. Soutěž sice nevyhrála, ale nevzdala se. Svůk rukopis poslala několika nakladatelům a do dvou let jí vyšla první kniha.

Po knížkách prvního čtení, kriminálkách pro děti a jednom milostném románu pro teenagery přichází její první thriller – Erebos.

Přiznám se, že Ereba jsem dost dlouho odkládala a myslím, že to bylo hlavně kvůli tomu tématu - počítačové hře, která se mi po určité době už nezdála tak lákavá. Ale já si to pořád říkám, že někdy se můj šestý smysl plete.

Tumblr  Zpočátku jsem myslela, že autorem příběhu je muž, protože na knize je vytištěno pouze U.Poznanski, ale poté jsem zabloudila na Goodreads a hle - žena! A chápu, proč tam nemá své celé jméno (ach, ty předsudky). Vlastně je to podruhé, co se s tím setkávám a myslím, že každý ví, na koho narážím. (J.K.Rowling samozřejmě) A všechna čest, Ereba napsala vážně dobře.

Press A to Start 11x17 gaming typography print by vbtypography  Jak vyplývá z anotace i obálky, příběh je o počítačové hře. Nechápu, proč jsem k tomu byla ze začátku skeptická, protože po přečtení Ereba bych si tu hru (kdyby ovšem nebyla tak ďábelská) zahrála s chutí taky. Autorka ji popsala náramně dobrodružně a pro mě až nemožně, protože já a počítačové hry? To k sobě moc nejde, jsem na to úplně levá, bohužel. Nicméně náš hlavní hrdina Nick ne, a tak mu začaly rychlým tempem stoupat zkušenosti, zbraně a levely. Co na tom, že chtěl ze začátku tuhle hru zarazit? Byla úžasná. Ovšem časem se začaly úkoly od Posla se žlutýma očima stupňovat a pomalu začalo jít o život...

Venae Cavae     Erebos je kniha napsána velmi čtivě, doslova jsem se nemohla odtrhnout od pasáží, kde byl Nick se svou postavou ve hře a ukazoval nám její velmi graficky atraktivní prostředí. Celou dobu jsem ale přemítala, jak tohle skončí, protože čím dál kniha spěla, tím se to stávalo komplikovanější a neuvěřitelnější. Konec mě ale opravdu překvapil a jen jsem zírala s otevřenou pusou, protože až zakončení téhle knihy opravdu odhalilo, jak ničivá může být závislost na počítačové hře. Řekla bych, že je to jeden z hlavních témat této knihy, závislost na hře. Mně osobně se ještě tohle nikdy nestalo, ale znám dost lidí, kteří už si něčím takovým prošli a celé dny nespali, podobně jako postavy v této knize. Proto já dávám od her ruce pryč, za ten požitek ze hry mi to nestojí.

Erebos je vážně napínavý thriller, který napsala autorka velmi čtivě a uvěřitelně. A jsem i ráda, že nemyslela jen na hru a šoupla tam trochu romantiky, která v tomhle případě vyznívá nenuceně a krásně do příběhu zapadá. Pokud váháte jestli si knihu přečíst a nejste fandové her (jako já), tak ji určitě zkutse. Možná vás až překvapí, jak pozměníte váš názor.
       Prakticky hned po dočtení jsem měla jasno a dávám..

4/5

Tímto bych chtěla velice poděkovat nakladatelství Fragment za poskytnutí recenzního výtisku.