RC recenze: PoloSvět: Zima

Zima (PoloSvět, #1) Původní název: The Demi-Monde: Winter
Autor: Rod Rees
Nakladatelství: JOTA
Díl: 1. (série PoloSvět)
Datum vydání: 2011
Počet stran: 536

Kolik zlosynů se může sejít na jednom místě? Ve virtuální simulaci Polo-svět nechybí nikdo: inkvizitor Torquemada, revolucionář Robespierre, nacista Heydrich, divous Rasputin, ani velký mystifikátor Aleister Crowley.

První díl světově úspěšné tetralogie Polo-svět začíná Zimou... Polo-svět je nejpokročilejší počítačová simulace, která kdy byla americkou vládou vyvinuta. Jejím cílem bylo připravit vojáky na strašlivé podmínky při vedení současných válek. Virtuální Polo-svět je tak odsouzený k nekončící občanské válce. Třicet milionů jeho digitálních obyvatel ovládají vybraní duplikovaní nejkrutější tyrani.

Nějakou dobu to vypadá, že se nemůže nic stát. Avšak něco se v Polo-světě zvrtne a Norma, dcera prezidenta Spojených států amerických, v něm uvízne. Unese ji jeden z nejproslulejších tyranů všech dob: duplikát Reinharda Heydricha. Podaří se Normu zachránit? Na pomoc je jí vyslána osmnáctiletá jazzová zpěvačka Ella Thomasová. Když Ella vstoupí do Polo-světa, postupně zjišťuje, že není všechno takové, jak se na první pohled zdá. Virtuální zdi totiž jen s námahou zadržují zlo uvnitř Polo-světa a ten skutečný svět, v němž lidé žijí, je v mnohem větším nebezpečí, než si kdo uvědomuje.

U mě je to snad nemoc, já si zkrátka knihy často vybírám podle obálky. Jinak tomu nebylo ani u PoloSvěta, kniha mi padla do oka a já si ji hned objednala jako RC výtisk. Obálka PoloSvěta je rozhodně zajímavá a když se na ni podíváte pořádně, tak můžete obdivovat propracovanou grafiku.
   Co se týče zahraničních obálek, tak nejvíce se mi líbí původní hardbacková (černá) a německá obálka, která mi nejvíce sedí k ději knihy.

The Demi-Monde: Winter (The Demi-Monde Saga, #1)   The Demi-Monde: Winter (The Demi-Monde Saga, #) The Demi-Monde (The Demi-Monde Saga, #)   Demi-Monde: Die Mission (The Demi-Monde Saga, #1)
            Původní obálky - Hardcover x Paperback                               Německá obálka

O autorovi

Rod Rees trávil život na cestách po Africe, Středním východu, Bangladéši; na nějakou dobu se usadil v Kataru, Teheránu a Moskvě. Budoval farmaceutickou továrnu v Dháce, zřizoval satelitní komunikační síť v Moskvě, koncipoval a projektoval jazzový hotel ve Velké Británii. Nyní se plně věnuje psaní. V současné době žije s manželkou a dvěma dětmi v Anglii.

PoloSvět je peklo...

PoloSvět je ta nejpropracovanější a nejděsivější počítačová simulace, která kdy byla vymyšlena. Když chcete hrát v PoloSvětě, jste připojeni pomocí speciálních senzorů, takže skutečně věříte, že tam jste a vnímáte jen tu jedinou realitu, tamtu. PoloSvět byl původně byl určený pro simulace asymetrického válčení a výcviku amerických vojáků, ale nakonec se stal životu nebezpečný. PoloSvět řídí ABBA, nejvýkonnější vyrobený počítač, který má téměř neomezenou výkonnost a ovládá všech 30 milionů simulů, kteří se v PoloSvětě nácházejí. Důležité je, že všichni simulové v DemiMonde jsou vymodelovaní podle skutečných lidí, ať zemřelých nebo žijících. Jenže určití z nich nejsou jen tak obyčejní lidé, ale jsou to ti nejstrašnější vůdci z minulosti, kteří se chovají úplně stejně jako kdysi. PoloSvět má tvar kruhu a je rozdělen do 4 sektorů, přičemž v každém sektoru jsou tři vůdci, jako je Heydrich, Crowley, Shaka Zulu, Rasputin a další. A teď si představte, že tenhle svět existuje....
    Na úvod bych nejspíš měla říct, že PoloSvět je vážně složitý a rozhodně to není odpočinková kniha. U téhle knihy se musí vážně přemýšlet, ale nakonec to stojí za to...
  Když jsem rozečítala PoloSvět, bylo jako by mě někdo hodil do jiného světa plného známých a i úplně nových věcí. Ze začátku, jsem vůbec nestíhala chápat různé pojmy a musím se přiznat, že jsem si často googlila i nějaké osoby. PoloSvět je plný nových ideí, které se ale zakládají na věcech, které už tu byly, jen je to poskládané a přeformulované jinak. Nacházejí se tam nová náboženství: unFunDaMentalismus, sakraženismus, raCionalismus, herEtikalismus, himPerialismus; nová slova: daemoni, citiZen, džúsSens, reBop a ještě spousta dalších. Nejdřív jsem si myslela, že to přece nikdy nemůžu pochopit, tolik nových věcí.., ale stalo se a za těch 500 stránek jsem už byla v těchhle pojmech jako doma.
    Hlavní postavou knihy je Ella Thomasová, která se má vydat za tučnou odměnu na záchrannou misi do PoloSvěta a samozřejmě nejde o záchranu nikoho menšího než dcery prezidenta Spojených států amerických - Normy Williamsové. Ella mi za tu dlouhou cestu knihou přirostla k srdci, změnila na sobě to horší a vybrousila to lepší a hlavně i když jí bylo 18, tak to nebyla ukňouraná chudinka typu Belly, ale uměla se s problémy porvat. Norma Williamsová mi naopak nijak zvlášť příjemná nebyla, to byla hotová kňourna, ale na druhou stranu moc prostoru se jí tam nedostalo, a tak jsem ji možná soudila špatně, uvidíme v dalším díle.
   Kniha je vyprávěna v er-formě, a tak nám autor nechává nakouknout rovnou do několika dějových linií a do života ostatních postav. Ve vedlejších rolích je to například lady Trixiebell Dashwoodová, raCionalistka, která projde neuvěřitelnou změnou a na konci knihy jsem ji už téměř nepoznávala. V neposlední řadě je tu Reinhard Heydrich, který se ukázal tím největším vůdcem z celé knihy a kterému jak se zdá jen PoloSvět nestačí a chtěl by dokonat to, co se mu nepodařilo, ovládnout i náš svět.
    Rodu Reesovi se tímto vážně klaním. Vytvořil brilantní, propracovanou knihu s takovým množstvím postav a detailů, že to je až nepochopitelné. Prakticky nemám knize vůbec co vytknout, na 523 stránkách dokázal autor vytvořit vážně NĚCO a ani jedna stránka tam nebyla zbytečně, žádné chození kolem horké kaše, jen akce. (A k mé libosti i kapka ((možná i více kapek)) romantiky.) Knihu doporučuji všem, kteří si chtějí přečíst akční knihu, u které se zamyslí. Vážně nedoporučuji na odpočinek. ;) Tanhle série pro mě má vážně velký potenciál, což potvrzuje i tahle abnormálně dlouhá recenze. Zkrátka téhle četby rozhodně nelituji a co jiného můžu dát než...

5/5

P.S. Ani jsem se nezmínila, že jde o steampunk!

Tímto bych chtěla velice poděkovat internetovému knihkupectví Knihcentrum.cz za poskytnutí recenzního výtisku! Knihu si můžete objednat zde: http://www.knihcentrum.cz/polosvet-zima/d-107104/ nebo na stránkách nakladatelství JOTA zde: http://www.jota.cz/beletrie/polosvet-zima/